Τρίτη 7 Απριλίου 2020

... Ιδια ζέση ... ίδια φλόγα .... !!!

....  .ΟΙ αληθινές ανθρώπινες ιστορίες φωτίζονται  στο διάβα του χρόνου ... ΄Άνθρωποι που κολύμπησαν  σε μια θάλασσα χαρμολύπης , περπάτησαν  σε κακοτράχαλους δρόμους και ατραπούς  νοτισμένους από  σκοτεινιά και  αβεβαιότητα ...



...  Η μυρωδιά    η αφή ο ιδρώτας , οι χαρακιές του βλέμματος του , οι ζάρες και το τσαλάκωμα , όλα μαζί και το καθένα ξεχωριστά , χνάρια  του παππού μου  Πέτρου ! 
   





Οι αναταράξεις της καραντίνας μας οδηγούν  σε δημιουργικά αντίδοτα . Ξεσκονίζουμε το αρχείο , σκουντουφλάμε σε στιγμές συναισθηματικής αξίας .  Εστιάζουμε την συγκέντρωση προσοχής σε ότι μας ταξιδεύει , σε ότι διευκολύνει την απόδραση μας . Κάπως έτσι με βρίσκει  η εν ηλικιωμένη πια νύχτα  να ξεφυλλίζω έγγραφα  βουτηγμένα στο λιοπύρι της ιστορίας . Ντοκουμέντα που καθρεφτίζουν ιστορικές  στιγμές  από την εποχή του Μικρασιατικού πολέμου . . 
   Ο παππούς μου ο Πέτρος Σάμιος υπήρξε αιχμάλωτος  στην Μικρά Ασία .. Κρατώντας στα χέρια μου τ απαραίτητα δικαιολογητικά του ο νους μου  τρέχει  στο θεατρικό  πείραμα της ΕΛΛΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ  με τίτλο  Η ΑΝΑΤΟΛΗ ...  ξεχωρίζω τα λόγια ( απόσπασμα) του ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΥ ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΥ  :
   ------   Αρχαία λόγια λέτε , πάνω στο τσουβάλι  που λέω εγώ 
     πάνω- πάνω  κολλήστε τη σπηλιά 
     εκεί  μ  έβρε  η καλότατη  αλεπού και με συμβούλεψε 
     πως  δε  σφάζουνε  τους τεχνίτες , παραδόθηκα 
     είπα πως είμαι  χτίστης , χτίζαμε φούρνους , χτίζαμε χαμάμια 
      όλα βάλτε  τα ... και την αγωνία και την τιμωρία 
    οποιανού  έκανε πως ήξερε  την τέχνη 
    δύο σταυρούς πάνω -- πάνω  στο στήθος  να βάλετε 
    ύστερα  σειρές -- σειρές  μαυρες  λουρίδες 
    του φάρδους  και μια  λουρίδα  πράσινη 
    σκλάβοι   σκάβουνε  την άνοιξη αμπέλια 
     κι  οι  σκλάβοι  που καθαρίζουνε  τα καμένα 
     δύο σειρές  μαύρες  μια μολυβιά 
     δίπλα  θ  αφήστε  μια λοξή  κοψιά 
     ξέσκεπα τα πλευρά μου 
     στο πλευρό με χτυπήσανε  και σκόρπισα 
     ένα χρόνο ήμουνα παϊδι , γύρω - γύρω 
     άλλα πολλά , στοίβες τα κόκαλα οχι αραιά 
    μας φτυαρίζανε , μας πουλούσανε 
     αραμπάδες  για  λίπασμα .
   κι  άλλα πολλά  που δεν κεντιούνται 
    μα τούτα  όλα  χρειάζονται , 
    θα τα φορώ αφού είμαι ο τελευταίος που γλίτωσα 
     τέλειωσε  κι  η  παράσταση .......
                     Θεατρικό πείραμα Η  ΑΝΑΤΟΛΗ  Ελλης Παπαδημητρίου 
   
  Το 2005  είχα την τύχη  να συνεργασθώ με την θεατρική ομάδα του ΚΑΠΗ Δήμου ΝΕΑΣ  ΚΙΟΥ ..  Ανεβάζαμε το μονόπρακτο του Παύλου Μάτεσι  Η  ΤΕΛΕΤΗ .  Στο έντυπο πρόγραμμα της παράστασης   ανήκει και το σημείωμα  αφιερωμένο διακριτικά στον παππού μου :
      Για το ευτυχές αντάμωμα ... !
Στιγμή ονειρική  σε παιδική μου ηλικία ! Σπίτι προσφυγικό .Δωμάτιο που οι μεγαλύτεροι  το λέγανε σάλα .... Χοοοοππ !! Ξαφνικά  φυτρώνει  μπροστά μου  ένας  ψηλός  άνδρας . Πως τρύπωσε  εκεί από τα κεραμίδια ?? Πως βρεθήκαμε  απέναντι , ποιός ξέρει ??  Καλοσυνάτη μορφή  με χαμόγελο  σκύβει και μου προσφέρει  ένα κέρμα . Εικοσάδραχμο  έμοιαζε . Οι παλαιότεροι  θα το θυμούνται . Το λέγανε θαρρώ ... Ποσειδώνα .  Δεν περνά ένα λεπτό και μια έντονη λαμποκοπή  ήρθε ν αποκαταστήσει την γεωγραφία  του δωματίου  στις πραγματικές συνθήκες . .. Ονειρο .. !  Κρίμα .. !
        Την επόμενη  μέρα  οι γονείς μου , είπαν πως ο ψηλός  άνδρας  ήταν ο παππούς μου . Η ζέση  αυτής της ονειρικής  στιγμής  μ ακολουθεί , την νιώθω  σαν κερί , που ανάβει  συνεχώς  και λιώνει -- λιώνει  διατηρεί την φλόγα  του , μα δεν τελειώνει , κρατάει  χρόνια  αυτή η τέρψη ...!!!
   Ε  λοιπόν !!! Ναι , ίδια ζέση , ίδια φλόγα  αποπνέει  και τούτη δω την στιγμή που  οι ράγες του τετραδίου , δίνουν χώρο για το μικρό αφιέρωμα στον  παππού μου που δεν γνώρισα  παρά μόνο στην ονειρική εκείνη  σκηνή  .. !!! 
                                                            κυρ  ... σαμ ...

Δεν υπάρχουν σχόλια: