Τρίτη 5 Μαΐου 2020

Το αθέατ(ρ)ο τοπίο μιας παράστασης .. !!!







  ....  Αλμπατρός ...
 





Από την αυλή των θεαμάτων στην   αυλή των …θαυμάτων …!!!
Αγαπητοί  φίλοι και φίλες .. !
Είναι προφανές  πως μια τομή  στο ερασιτεχνικό θέατρο προξενεί συνεχή ροήστοιχείων  και ανθρώπινων στιγμών ,που ενδυναμώνουν   και εμπλουτίζουν την εσωτερική  πραμάτεια  ενώ ταυτόχρονα  προσδίδει γνωρίσματα  ορυχείου  . Ένα    ορυχείο   με ποικίλα ορυκτά – πολύτιμοι λίθοι --  που έχουν να δώσουν  αρκετά από το δημιουργικό   έχει  τους.
  Για να δοθεί περισσότερη ώθηση στον προβληματισμό  δανείζομαι τα λόγια του Ζαν Κοκτώ  .. << … Η τέχνη  είναι  απαραίτητη – ας  ήξερα γιατί … >> . Κατά  αναλογία   αυτόματα  έρχεται ένα άλλο  κεντρικό ερώτημα  … Αναζητώντας την χαμένη ταυτότητα --- Ερασιτεχνικό θέατρο , είναι  απαραίτητο ?? Άραγε γιατί ??
    Ως  υποβολέας  πολυπαιγμένου έργου  με την βοήθεια της πένας , προτείνω   να επιχειρήσουμε από κοινού  μια καλοπροαίρετη βουτιά   στην απύθμενη  δεξαμενή  ερωτημάτων , που προκύπτουν  και ταλανίζουν συχνά , πυκνά το ερασιτεχνικό θέατρο . Μας  ενδιαφέρει  η όχι  η δημιουργία ενός εύρωστου   ερασιτεχνικού θεάτρου  ικανού ν  αφουγκραστεί  τον παλμό της πόλης , του χωριού , της κοινωνίας ,  να συσπειρώσει  και να γίνει πρεσβευτής  πολιτισμού ???
    Είναι αλήθεια  πως η   συγκομιδή  της πολιτιστικής   σοδειάς ποικίλει  και  συνθέτει  αξιόλογο  δειγματολόγιο ερασιτεχνικής δημιουργίας .
   ¨Όμως αρκεί  μια απλή επανατοποθέτηση  ενός  άλλου  σκηνικού  στην ορχήστρα  των πολιτιστικών δραστηριοτήτων ??   Η  μήπως  χρειάζεται  κάτι  που αποσκοπεί  στην συνεχή βελτίωση  της υποδομής  ( υλική, ηθική στήριξη )  για να δώσει πνοή , συνέχεια , και  κυρίως προοπτική  στο δικαίωμα της  θεατρικής έκφρασης .. !
    Να λοιπόν που το Θ…. του  θεάτρου δεν είναι πάντα ευ—ηχο !!!  Δειγματοληπτικά   ταξιθετούμε  ορισμένες  σκέψεις , προτάσεις , για επεξεργασία  που αφορούν τα μέλη  και τους συντονιστές των ερασιτεχνικών  θεατρικών ομάδων .
      ΤΙΤΛΟΙ   ΣΚΕΨΕΩΝ…..  !!!
------   Να  εξασφαλίσει μόνιμη  στέγη  ( σκηνικό χώρο )  προκειμένου  να υπάρχει  συνέχεια  και να καταπιαστεί απερίσπαστα με την θεατρική πράξη .
-------  Το  ερασιτεχνικό θέατρο   βαδίζει παράλληλα με το καταξιωμένο  επαγγελματικό θέατρο  χωρίς ανταγωνιστικές διαθέσεις και τάσεις .,
------- Συνεργασία μ επιμορφωτικούς φορείς  για την βελτίωση των γνώσεων  και την ενίσχυση  εμπειριών . Ο  πρότερος  θεατρικός βίος  καταδεικνύει παραδείγματα  συνεργασίας  π.χ   Πανεπιστήμιο – Θεατρικών σπουδών ---  με γόνιμη  διαδρομή ( θέατρο καταπιεσμένου – συμμετοχή σε παραστάσεις φοιτητών ---  Πελαργός, Ρέα … ).  Βέβαια σοβαρή υποσημείωση  πως  το Θεατρικών Σπουδών  εκπαιδεύει επαγγελματίες   θεατρολόγους , το δε ερασιτεχνικό θέατρο  όταν συνδέεται με την θεατρική παιδεία (  στούντιο, εργαστήρια, ημερίδες, σεμινάρια , προσωπική αναζήτηση κ.λπ. ) καθώς και με  το  θεατρικό σανίδι   τότε φτιάχνει καλούς   , ενημερωμένους , κυρίως υποψιασμένους  θεατές , που διακρίνουν  την συλλογική  προσπάθεια  και το αθέατ(ρ)ο  τοπίο μιας παράστασης .
------  Μια   υγιή  θεατρική ομάδα χρειάζεται να  συχνωτιστεί  με όλα τα μέλη  κυρίως όμως με τον συντονιστή  --  σκηνοθέτη ! Ν  αποκτήσει ταυτότητα , εσωτερική θεατρικό—ιδεολογική  ενότητα  και σύμπνοια . Ζητούμενο  είναι  ο τρόπος λειτουργίας της να έχει τέτοιους προσανατολισμούς  ώστε τα μέλη της από  απλοί διεκπεραιωτές  εκδηλώσεων  , να μπορούν  να μετατραπούν  σε κυτταρικές εστίες δημιουργίας , ώστε να περάσουμε  από την αυλή των θεαμάτων  στην ….. αυλή των θαυμάτων ..!!!

-------  Ν  ανοίξει τις πόρτες  στους λαϊκούς  δημιουργούς  της πόλης , του χωριού , της γειτονιάς ,  ν  αγκαλιάσει  όλες τις πληθυσμιακές  ομάδες που συνυπάρχουν   (  κοινωνικά ευάλωτες ομάδες  ).
------  Να  δοκιμάζει και άλλους τρόπους << συνομιλίας >> , πέρα από την παράσταση ( αφιερώματα , ημερίδες, θεατρικές εκδηλώσεις κλπ ).    Έτσι  θ  αποφύγει να μετατραπεί  σ  εργοτάξιο παραγωγής  παραστάσεων και μόνο  .. !
------  Συνεργασία με άλλες μορφές τέχνης .
------  To  ερασιτεχνικό θέατρο  ως εναλλακτική  δίοδο  στον κόσμο της επιμ/σης  ενηλίκων .  Ο συνταιριασμός  του ψυχαγωγικού  με του διδακτικού  μέρους  του θεάτρου , καθώς επίσης  και τα στοιχεία της εντοπιότητας , μεγεθύνουν την σημασία και την αξία  της συγκεκριμένης σκέψης .  Π.χ.   Καταγραφή  μύθων ,παραμυθιών , δραματοποίηση , παραστάσεις , ηχογραφήσεις παραμυθιών .  
Αγαπημένοι φίλοι και φίλες ,  αν ρωτηθούμε  για την φυσιογνωμία  και το περιεχόμενο  του ερασιτεχνικού θεάτρου  που διακονούμε , πιθανά  να  απαντήσουμε  με διάχυση προς αυτό .  Όμως στην πραγματικότητα τι επιδιώκουμε ???  Ερασιτεχνικό θέατρο :
------  Προσανατολισμένο σε μεθόδους και τρόπους  λειτουργίας  προς την κατεύθυνση  μιας εξελικτικής  πορείας , σε αντιστοιχία  πάντα με την κοινωνία  που ζούμε και αναπνέουμε ….???
-------   Χωρίς προσανατολισμό με  κυρίαρχο στοιχείο την πρεμιέρα , τον πρωταθλητισμό  και την απαξίωση του θεατρικού βίου ???
------  Τ  οποίο  στηρίζεται σε πράγματα της μισής καρδιάς  ?  Που η λειτουργία του καταλήγει  σ εργοτάξιο παραγωγής παραστάσεων , με δεινοπαθήματα  και παλλινδρομήσεις   ρεπερτορίου , χωρίς κρυστάλλινη θέση  και θεατρικο—ιδεολογικό  στίγμα .???
----  Παγιδευμένο από ένα νόθο  ημιεπαγγελματισμό  με όλες τις αρνητικές παρενέργειες ..???
------  Η  μήπως  κάτι διαφορετικό ???

Αγαπητοί φίλοι και φίλες .. ! Πέρα όμως από την γοητευτική  διαδρομή προς την παράσταση  υπάρχει ένας μαγικός κόσμος του θεάτρου . Άραγε  πόσο καλά γνωρίζουμε τα μυστικά του ??  Σε ποιο βαθμό είμαστε  διατεθειμένοι  να   υποστούμε  την διαδικασία μάθησης ???     Ευελπιστούμε πως η αντάμωση μας  στον κοινό τόπο , στον τόπο του θεάτρου  θα διευρύνει τους ορίζοντες ,  προς όφελος πάντα του ερασιτεχνικού θεάτρου ….!    …….   Καλώς ήλθατε στην συνάντηση φιλίας  κι εύχομαι καλή και δημιουργική δύναμη .. !!!      Μ  εκτίμηση  και αγάπη
                                                          Κυριάκος  Σάμιος

υστερόγραφο :  Εισήγηση   με αφορμή την 1η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΙΑΣ  ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ 


Δεν υπάρχουν σχόλια: