.... Αλμπατρός ...
Από την αυλή των θεαμάτων στην αυλή των …θαυμάτων …!!!
Αγαπητοί φίλοι και
φίλες .. !
Είναι προφανές πως μια
τομή στο ερασιτεχνικό θέατρο προξενεί
συνεχή ροήστοιχείων και ανθρώπινων
στιγμών ,που ενδυναμώνουν και
εμπλουτίζουν την εσωτερική πραμάτεια
ενώ ταυτόχρονα προσδίδει
γνωρίσματα ορυχείου . Ένα ορυχείο με ποικίλα
ορυκτά – πολύτιμοι λίθοι -- που έχουν να
δώσουν αρκετά από το δημιουργικό έχει τους.
Για να δοθεί
περισσότερη ώθηση στον προβληματισμό
δανείζομαι τα λόγια του Ζαν Κοκτώ
.. << … Η τέχνη είναι απαραίτητη – ας ήξερα γιατί … >> . Κατά αναλογία
αυτόματα έρχεται ένα άλλο κεντρικό ερώτημα … Αναζητώντας την χαμένη ταυτότητα ---
Ερασιτεχνικό θέατρο , είναι απαραίτητο
?? Άραγε γιατί ??
Ως
υποβολέας πολυπαιγμένου
έργου με την βοήθεια της πένας ,
προτείνω να επιχειρήσουμε από κοινού μια καλοπροαίρετη βουτιά στην απύθμενη
δεξαμενή ερωτημάτων , που
προκύπτουν και ταλανίζουν συχνά , πυκνά
το ερασιτεχνικό θέατρο . Μας
ενδιαφέρει η όχι η δημιουργία ενός εύρωστου ερασιτεχνικού θεάτρου ικανού ν αφουγκραστεί τον παλμό της πόλης
, του χωριού , της κοινωνίας , να
συσπειρώσει και να γίνει πρεσβευτής πολιτισμού ???
Είναι αλήθεια πως η συγκομιδή της πολιτιστικής σοδειάς ποικίλει και
συνθέτει αξιόλογο δειγματολόγιο ερασιτεχνικής δημιουργίας .
¨Όμως αρκεί μια απλή επανατοποθέτηση ενός
άλλου σκηνικού στην ορχήστρα
των πολιτιστικών δραστηριοτήτων ??
Η μήπως χρειάζεται
κάτι που αποσκοπεί στην συνεχή βελτίωση της υποδομής
( υλική, ηθική στήριξη ) για να
δώσει πνοή , συνέχεια , και κυρίως
προοπτική στο δικαίωμα της θεατρικής έκφρασης .. !
Να λοιπόν που το
Θ…. του θεάτρου δεν είναι πάντα ευ—ηχο
!!! Δειγματοληπτικά ταξιθετούμε ορισμένες σκέψεις , προτάσεις , για επεξεργασία που αφορούν τα μέλη και τους συντονιστές των ερασιτεχνικών θεατρικών ομάδων .
ΤΙΤΛΟΙ ΣΚΕΨΕΩΝ…..
!!!
------ Να εξασφαλίσει μόνιμη στέγη ( σκηνικό χώρο ) προκειμένου
να υπάρχει συνέχεια και να καταπιαστεί απερίσπαστα με την
θεατρική πράξη .
------- Το ερασιτεχνικό θέατρο βαδίζει παράλληλα με το καταξιωμένο επαγγελματικό θέατρο χωρίς ανταγωνιστικές διαθέσεις και τάσεις .,
------- Συνεργασία μ επιμορφωτικούς φορείς για την βελτίωση των γνώσεων και την ενίσχυση εμπειριών . Ο
πρότερος θεατρικός βίος καταδεικνύει παραδείγματα συνεργασίας
π.χ Πανεπιστήμιο – Θεατρικών
σπουδών --- με γόνιμη διαδρομή ( θέατρο καταπιεσμένου – συμμετοχή σε
παραστάσεις φοιτητών --- Πελαργός, Ρέα …
). Βέβαια σοβαρή υποσημείωση πως το
Θεατρικών Σπουδών εκπαιδεύει
επαγγελματίες θεατρολόγους , το δε
ερασιτεχνικό θέατρο όταν συνδέεται με
την θεατρική παιδεία ( στούντιο,
εργαστήρια, ημερίδες, σεμινάρια , προσωπική αναζήτηση κ.λπ. ) καθώς και με το θεατρικό σανίδι
τότε φτιάχνει καλούς ,
ενημερωμένους , κυρίως υποψιασμένους
θεατές , που διακρίνουν την
συλλογική προσπάθεια και το αθέατ(ρ)ο τοπίο μιας παράστασης .
------ Μια υγιή
θεατρική ομάδα χρειάζεται να συχνωτιστεί με όλα τα μέλη κυρίως όμως με τον συντονιστή --
σκηνοθέτη ! Ν αποκτήσει ταυτότητα
, εσωτερική θεατρικό—ιδεολογική
ενότητα και σύμπνοια .
Ζητούμενο είναι ο τρόπος λειτουργίας της να έχει τέτοιους
προσανατολισμούς ώστε τα μέλη της
από απλοί διεκπεραιωτές εκδηλώσεων
, να μπορούν να μετατραπούν σε κυτταρικές εστίες δημιουργίας , ώστε να
περάσουμε από την αυλή των θεαμάτων στην ….. αυλή των θαυμάτων ..!!!
------- Ν ανοίξει τις πόρτες στους λαϊκούς
δημιουργούς της πόλης , του
χωριού , της γειτονιάς , ν αγκαλιάσει
όλες τις πληθυσμιακές ομάδες που
συνυπάρχουν ( κοινωνικά ευάλωτες ομάδες ).
------ Να δοκιμάζει και άλλους τρόπους <<
συνομιλίας >> , πέρα από την παράσταση ( αφιερώματα , ημερίδες, θεατρικές
εκδηλώσεις κλπ ). Έτσι θ
αποφύγει να μετατραπεί σ εργοτάξιο παραγωγής παραστάσεων και μόνο .. !
------ Συνεργασία με
άλλες μορφές τέχνης .
------ To ερασιτεχνικό
θέατρο ως εναλλακτική δίοδο
στον κόσμο της επιμ/σης ενηλίκων
. Ο συνταιριασμός του ψυχαγωγικού με του διδακτικού μέρους
του θεάτρου , καθώς επίσης και τα
στοιχεία της εντοπιότητας , μεγεθύνουν την σημασία και την αξία της συγκεκριμένης σκέψης . Π.χ.
Καταγραφή μύθων ,παραμυθιών ,
δραματοποίηση , παραστάσεις , ηχογραφήσεις παραμυθιών .
Αγαπημένοι φίλοι και φίλες ,
αν ρωτηθούμε για την
φυσιογνωμία και το περιεχόμενο του ερασιτεχνικού θεάτρου που διακονούμε , πιθανά να
απαντήσουμε με διάχυση προς αυτό
. Όμως στην πραγματικότητα τι
επιδιώκουμε ??? Ερασιτεχνικό θέατρο :
------
Προσανατολισμένο σε μεθόδους και τρόπους
λειτουργίας προς την
κατεύθυνση μιας εξελικτικής πορείας , σε αντιστοιχία πάντα με την κοινωνία που ζούμε και αναπνέουμε ….???
------- Χωρίς
προσανατολισμό με κυρίαρχο στοιχείο την
πρεμιέρα , τον πρωταθλητισμό
και την απαξίωση του θεατρικού βίου ???
------ Τ οποίο
στηρίζεται σε πράγματα της μισής καρδιάς
? Που η λειτουργία του
καταλήγει σ εργοτάξιο παραγωγής
παραστάσεων , με δεινοπαθήματα και
παλλινδρομήσεις ρεπερτορίου , χωρίς
κρυστάλλινη θέση και
θεατρικο—ιδεολογικό στίγμα .???
---- Παγιδευμένο από
ένα νόθο ημιεπαγγελματισμό με όλες τις αρνητικές παρενέργειες ..???
------ Η μήπως
κάτι διαφορετικό ???
Αγαπητοί φίλοι και φίλες .. ! Πέρα όμως από την
γοητευτική διαδρομή προς την
παράσταση υπάρχει ένας μαγικός κόσμος
του θεάτρου . Άραγε πόσο καλά γνωρίζουμε
τα μυστικά του ?? Σε ποιο βαθμό
είμαστε διατεθειμένοι να υποστούμε την διαδικασία μάθησης ??? Ευελπιστούμε πως η αντάμωση μας στον κοινό τόπο , στον τόπο του θεάτρου θα διευρύνει τους ορίζοντες , προς όφελος πάντα του ερασιτεχνικού θεάτρου
….! ……. Καλώς ήλθατε στην συνάντηση φιλίας κι εύχομαι καλή και δημιουργική δύναμη .. !!! Μ
εκτίμηση και αγάπη
Κυριάκος Σάμιος
υστερόγραφο : Εισήγηση με αφορμή την 1η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΙΑΣ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου